Κυριακή, 19 Μαρτίου 2017

Η αξία της βιταμίνης D στον οργανισμό μας




Το παράδοξο στην Ελλάδα είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού εμφανίζει πολύ χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D με τις αντίστοιχες επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην υγεία, ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες. Η βιταμίνη D δρα θετικά σε πολλές σημαντικές ενέργειες του οργανισμού όπως: αυξάνει τη σωματική απόδοση, βοηθά στη διατήρηση του ιδανικού βάρους, επηρεάζει την απορρόφηση των μεταλλικών στοιχείων, στη διασφάλιση του καλού ύπνου και τη μείωση του στρες, ευνοεί τους μηχανισμούς αποτοξίνωσης και απέκκρισης των βαρέων μετάλλων από το σώμα και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Έχει διαπιστωθεί ότι τα υψηλά επίπεδα βιταμίνης D παίζoυν σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, στη μείωση των φλεγμονών, στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην προστασία από παθήσεις (π.χ. σακχαρώδη διαβήτη, σκλήρυνση κατά πλάκας) και στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, στη βελτίωση της ψωρίασης και στη μειωμένη συχνότητα εμφάνισης αυτισμού και αναπτυξιακών διαταραχών. Καλές πηγές βιταμίνης D είναι τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα), το μουρουνέλαιο, τα αυγά, το γάλα καθώς και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα (π.χ. δημητριακά), τα μανιτάρια και η φυτική μαργαρίνη. Πώς καταλάβουμε εάν έχουμε έλλειψη βιταμίνης D; Μετρώντας τα επίπεδα βιταμίνης D[25(ΟΗ)D] στο αίμα σου. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις και συμπτώματα που ενδεχομένως φανερώνουν έλλειψη στη βιταμίνη (όπως πόνος στα οστά, μυϊκή αδυναμία, αίσθημα κόπωσης, μειωμένη διάθεση, σκουρόχρωμη επιδερμίδα, παχυσαρκία). Πώς μπορώ να καλύψω «φυσικά» την έλλειψη βιταμίνης D; Τα επίπεδα της βιταμίνης αυξάνονται σημαντικά από την έκθεση του οργανισμού στον ήλιο για 15-20 λεπτά χωρίς αντηλιακό, αυτό αποτελεί ένα επαρκές χρονικό διάστημα ώστε ο οργανισμός να παράγει την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης.  Ποιο είναι το κατάλληλο συμπλήρωμα βιταμίνης D; Σκευάσματα συμπληρωμάτων βιταμίνης (μορφής D3) κυκλοφορούν πολλά στην αγορά σε διαφορετικές μορφές. Έτσι μπορούμε να την βρούμε σε μορφή ταμπλετών, σε υγρή μορφή και σε μορφή κάψουλας gel.  Επειδή η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, καλό θα ήταν η λήψη συμπληρώματος να γίνεται όχι με εντελώς άδειο στομάχι, αλλά να υπάρχει μια ποσότητα τροφής και μάλιστα η τροφή αυτή να περιέχει μια μικρή ποσότητα λιπαρής ύλης π.χ. ελαιόλαδο, ώστε η απορρόφηση της βιταμίνης να είναι η καλύτερη δυνατή.
“Η ανεπάρκεια σε βιταμίνη D αποτελεί πλέον ζήτημα που αγγίζει τα όρια της επιδημίας παγκοσμίως”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου